Friday, March 16, 2012

~:: Chenta?? ::~

Assalammualaikum kawan2 ku kot la ade yang sudi baca repekkan yang memang selalunya merepek ni.
Tengok tajuk pon korang memang dah tau yang aku akan merepek. Betul tak? Yela Kejadah ape pulak aku nak bercerita pasal chenta2 segala ni. Setelah setahun lebih meninggalkan segala persoalan chenta. Hahahaha.. Paham2 sendiri jelah kan apa makan ayat diatas tu...

Korang percaya tak cinta pandang pertama? Kata orang cinta pandang pertama ni, sekali terlihat asyik terbayang2. Betul ke? Wujud ke perasaan macam ni dalam kehidupan ni?

Bagi aku pulak, ni pendapat aku jelah kan, Cinta pandang pertama tu tak ada sebenarnya, tapi apa yang diklasifikasikan sebagai cinta pandang pertama adalah bermula dari perasaan suka. Contohnya lah kan, satu hari John Labu (lebih baik dikenali sebagai nama sebenar) tengah dok jalan-jalan kat Sogo (sebab sogo je yang ada dalam otak aku sekarang) tengah dia dok lenggang2 kangkung tu, die ternampak pulak si Melah yang tengah dok ghairah bershopping tak jengat donia. Tetibe die rasa macam sukaaaaa sesangat tengok si Melah tu (walaupon masa tu die belom tau nama minah tu Melah).. Dalam kepala otak John Labu ni, dia dah jatuh cinta dengan Melah. Tapi dia tak sedar, sebenarnya itu hanya perasaan suka.

Korang tanya aku, kalau sekadar suka, macam mana ada yang sampai kahwin hanya disebabkan cinta pertama?

Haaa ni jawapan aku. Aku tetap dengan prinsip aku mengatakan itu suka bukan cinta. Macam mana boleh sampai kahwin bagai? Senang je, teori die macam ni, kalau kau sukakan sesuatu, kau mesti berusaha untuk dapatkan benda tu kan? Katakanlah korang memang dah lama aim handbag coach mesti la korang berusaha kumpul duit dan sebagainya untuk dapatkan handbag yang korang idamkan sangat tu.

Macam tulah juga konsep "suka" kali pertama ni. Bila kita melihat seseorang dan jatuh suka padanya, kita akan berusaha untuk mendapatkannya. Mungkin mula2 berkenalan, pastu ayat manisss, pastu cucuk jarum sket and at last dapatlah dia maka bersatulah mereka. Lepas tu barulah boleh dikatakan cinta. So tak ada makna cinta2 pandang pertama ni. Semua bermula dari SUKA. Jadi jomlah kita sesama tukar term "cinta pandang pertama" kepada "suka pada pandangan pertama"..



Nota Tapak Kaki Berkarat: Ni aku sorang je merepek. Orang lain lantak p la apa depa nak pikiaq..

No comments :