Tuesday, January 10, 2012

~:: Mari Bekongsi Resepi Pancake::~

Assalammualaikum kekawanku..


Oleh kerana hari ni aku MC disebabkan oleh demam dan athma, aku duduk diam2 kat rumah. Tapi bila kebosanan melanda, mula la aku memikirkan cara untuk menghilangkan bosan.

So aku mula dgn xtiviti biasa kt umah, then ptg ni, aku wat pancake. Nak share resepi pancake aku tak? Okeh jom kita share resipi..

Bahan-bahan dibahagi pada dua bahagian, bahagian pertama bahagian basah.

*1 cawan susu dicampur dgn sesudu cuka buatan.
(biarkan sebentar)
* Masukkan sebiji telur.
* Masukkan 2 sudu majerin (yg sudah dicairkan)

Bahan kering pula adalah seperti berikut.

* 1 cawan tepung.
* 2 sudu besar gula.
* 1 sudu kecil soda bikarbonat.
* 1 sudu kecil garam.
* 1/2 sudu baking powder.

Campurkan bahan basah dan kering, kacau rata. Setelah sebatian rata, goreng tanpa minyak diatas kuali atau pan. Setelah masak, pancake korang akan jadi macam yang aku punya ni..

Hehe lepas tu boleh la dimakan bersama butter & madu, atau kalau nak lebih melayu or jawa seperti kata Zura, boleh juga makan dengan sambal tumis..
Published with Blogger-droid v1.7.4

3 comments :

ZuRa said...

hampehhh.. i dah jadi western sikit la (lepas kena penyakit ko) aku tau la mkn dgn madu.. haissshhh.. yg mkn dgn sambal tumis tu lempeng... dussshhh.. dusshhh amik ko...

lulu said...

Western ea?? Yela zura mmg western da skrg.. Hehehe.. Nnti aku nk ajk zura wat karipap2 cinta plak. Bru taw aku mlayu or x.. Hehehe

ZuRa said...

pastu aku wat kuih talam.. kite men masak2 versi kuih2 traditional saje.. hahahahah