Monday, October 29, 2012

~ Hari Raya Qurban ~

Assalammualaikum.

Meh jenguk sat umah aku yg da bersawang neh.. Maklumlah membizikan diri dengan AMU convocation kaedahnya. Ok pasal konvo tu aku update gambar nanti la ye. Ni aku nak cerita pasal Raya Qurban dulu. Da tentula sebab tajuk kat atas pon pasal Raya Qurban.

Kawasan rumah aku, buat sembelihan lembu pada hari Sabtu. Pagi tu aku gegeh bangun, mandi then teros sidai baju. Memang tak siap apa la sebab ingat semua tak mula lagi, sekali ayah balik rumah then cakap, siap cepat pergi surau. Aku kelam kabut tukar baju dengan muka suci dalam debu terus la pergi surau nak tengok lembu yang bakal dikorbankan.


 Kenapa la aku gegeh sangat nak pergi tengok ni? Sebenarnya ayah aku dah masukkan nama kami untuk bahagian korban tahun ni. Jadinya kenalh tengok lembu yang disembelih itu.

Tapi aku pergi tengok pon sekejap je. Sebab tak mampoo nak tengok lembu tu kena sembelih. Jap lagi kalo da kesian, tak pasal haram lak nak makan.

Korang tengoklah gambar2 yang aku sempat snap ni ye. Orang gegeh tumbangkan lembu, aku gegeh amik gambar. Weeehhuuuuuu....

Lembu bahagian kami.. 


Ko nampak parang sakti pokcik tu??? 

Nama tempat aku bukan Kg. Sg. Raya.. Hihihih.. 

Am & Ayah wat muka macho man.. 




My mummy.. tudung itu dtaja oleh jenama Hanak Kak Jemah.. 





Wat muka steady sebelum orang tumbangkan dia.. 


So ni jelah serba sedikit cerita Hari Raya Qurban aku tahun ni. Lepas dah setel semua ni, tengahari, sampai pulak la sup tulang panas dari surau. Kami dirumah pun masak sup tulang juga. So memang konfem lah kepanasan satu rumah makan daging segar pada hari tu.

No comments :