Tuesday, July 26, 2011

~:: Cupcakes lagi, kali ni try wat coklat skali::~

Assalammualaikum...
Mulanya ingat nak wat 2 posting, tp penyakit M da semakin kritikal membuatkan aku combine je sume dlm 1 posting. Boleh kn? Ade sesape nak marah? Sape je brani marah aku?

Ok stop melalut. Klo da stat melalut smpai esok blom tntu abes update blog ni. Hari Ahad yang lepas, abang sulung aku nak celebrate besday their little princess, Emira Rania. So aku telah diamanahkan untuk wat cupcake untuk party tersebut.

Segalanya bermula ari sabtu petang. Aku kidnap Zura untuk tolong aku wat cupcake. Sambil2 tu gegeh nk try coklat gaks. So ptg tu aku amik Zura then tros g ke Mr. DIY kt Mahkota Cheras Jusco. Tujuannya ialah menggantikan timbang mak aku yg da x serupa timbang. Nmpk sgt jarang2 wat kuih smpai ade makhluk yg menjadikan timbang tersebut sebagai umahnye.. Da beli timbang dan sedikit brangan keperluan yg lain, aku ngan Zura bergerak balik ke umah akak aku.. Barang2 utama semua aku da beli sehari sebelum tu. So everythings ready.

Sambil nak wat cupcake ni, sempat la plak kteorg tgk bola, siap lari2 sambil tgk bola mase masak. Bile Malaysia hampir kalah, masing2 dok diam2 kt dapo.

Okla as usual, aku memang malas nak taip panjang2.. So lets  c da pic.

Ni adalah adunan butter yg tlh diadun dgn gula..

Masukkan telur...


Masukkan tepung..


Masukkan esen vanila untuk hilangkan hanyir telur,


Ini pula proses memasukkan coklat..



Stelah selesai, inilah rupanya sblom dibakar...

Dan ini adalah hasil setelah siap dibakar.


Tadaaaaa ini plak yg da siap di ltkkan cream dn coklat..

Alhamdulillah dpt respon yang baik dari org2 yg mkn.. Paling xleh bla siap ade yg nk tempah.. Hahaha reti plak la aku nk amik tempahan. Cmne nk kira modal pon aku x reti.. Haiissshhh tu la namanye rezeki, kita bg org mkn, org siap nk tempah bagai...

Oh tak lupa updates pasal coklat, Diz is our 1st time making homemade chocolate. Nak dijadikan cerita, kali pertama ni mmg menjadikan pengalaman pd kiteorg. Mana x nye, time ni la kiteorg cube bermacam2 bnde untuk sedapkan coklat tersebut.

At least ade effort la nk bg coklat sedap. Tp niat Morni kiteorang salah rupanya sbb homemade coklat ni agak sensitip. Langsung xleh dtambah ape2. So yg x jadi tu biarkan jela berlalu, x syok la nak cite benda x jadi, meh kite enjoy gmbar coklat yg jadi.

Ni adalah dark coklat yg dicairkan..

Ni plak coklat stoberi.. sedap tp manis..

Ni adalah mould yg perlu digunakan..

Da siap msok mould..

Dan inilah hasilnya..

Untuk pembuatan coklat ni 100% adalah hasil tangan Zura.. Aku hanya menumpang tgk dan makan saje.. Weeeeee~~ maklumat lanjut sila berhubung ngan Zura k..

4 comments :

Ainur said...
This comment has been removed by the author.
Ainur said...

ooo siyes hampir terlupa... ahhh xmau dijangkiti penyakit M hehhe... tq sbb bg cupcake yg sgt sedap 2... mabeles rasenya... terbayang letak ceri lg meriah hehe.. tq once again...

ZuRa said...

tu my ila... dah tercacat kek ko aku kejekn.. meletop2 sudah. seb sedap.. nnt nk cube la. ko tuliskn resepi al nt. hehehe.. pnt ktorg wat kek sambil tgk bola n jerit2. hehehe coklat tu adalah experience yg paling aku xleh lupe seumor idop.. huhuhuh.. pasni pasti x tonggong cam aritu. huhuhuhuh

LuLu BoOLat said...

hehehehe btol3 we'll try agai nnti ea..