Monday, July 4, 2011

:: MaiN mAsAk2 ::

Assalammualaikum.. Hehehehe arini bru nk update blog. Malas la nak taip pakai hp. Huhuhuhuhu.. Motip nk cite hp ko blh update blog r?? Daaaa~~ ade org kisah?

Arini aku nak cite pasal aku main masak2 ari sabtu aritu. Semuanya bermula bile ayah aku x abis dok mnyebut nk makan ikan siakap stim. Aku ni dah tentu la x reti memasaknye. So aku pon dgn gegeh google la resepi.

Da dapat resepi g kedai crik brg, ikan siakap mmg ade kt umah, bapak aku pancing kaedahnye. Tapi ikannye da tinggal bahagian badan dan  ekor je la.. Sebab bahagian kepala ayah aku da masak kari kapla ikan..

Da beli barang2 yang diperlukan balik umah masak..


 So inilah rupa ikannye sebelum masak.. Nak resepi? Ermm jap aku ingat balik ye..
Ha gambar yg kt atas ni, ikan ni aku da tuangkan, bwg putih,kicap cair, kicap tiram, dan stok ayam yg da ditumis.


Lepas tu, taburkan garam sket, halia dan letak beberapa ketul asam boi. Ade org panggil asam kedut. Atau ape2 jela yg korang panggil untuk asam diatas tu.


Pastu kukus la dlm 15-20 minit.. senang cite sampai ikan tu masak la..


Sambil tunggu ikan tu masak aku pon mula menumis kailan goreng dgn ikan masin. Sebagai penambah lauk la. Yela xkn nak makan ikan tu semata ye x?

Inilah hasil kailan ikan masin aku..


Ini adalah overall hidangan pada hari sabtu. Senang kn? goreng je telur untuk tambah hidangan.

Tapi xtiviti masak memasak ni x habis kat sini je. Malam tu aku Zura dan adik aku Am gegeh lak nak masak pizza and sushi. Tp disebabkan da masak pizza dulu kami decide untuk wat sushi pada hari ahad plak.. 


Ni la pizza hasil tangan adikku Am.

Da kenyang makan pizza, aku & Zura layan hindustan, 3idiots, adik aku lak pinjam lappy Zura layan ironman2 kt dalam bilik..

Pastu pagi esoknye pagi2 lagi bapak aku da col gtau die nak g memancing so aku & adik aku kene balik, Hu3.. So plan sushi ditunda nampaknye. Tapi at last Zura wat gak untuk aku ptg tu, dan malam tu aku datang amik kt umah die. Sedap gilos sushi dak zura ni..






nota kaki: Dem malaysia kalah ngan cine taipei. Sib baik layak gak wlaupun kalah..

4 comments :

ZuRa said...

hik.. hik.. hikkk.. sedap pe sushi aku wat. hampeh jek.. x sama cam beli kt sushi king langsung.. tp bab pizza dorg wat ni mmg terbaikk la.. pizza hut pon leh bungkus la klu dorg ni wat... puas makan woooo...

lulu said...

Huhuhuhu nnti kite lepakings lg. Make sure kali ni bjln lncr...

ZuRa said...

ko la kene pastikan berjalan lancar.. marziyan kata nk makan pizza n biskut batik.. gegeh giler. meh wat kelas biskut batik. heheheh

lulu said...

masalahnye cmne aku nk pastikan ianya berjalan lancar? aku pon xtau npe mende2 tu nk jd.. hu3...