Thursday, December 29, 2011

~:: Cinta Jodoh Dan Perkahwinan? ::~

Assalammualaikum ols.

Ada apa dengan cinta jodoh dan perkahwinan ni? Oh ekceli aku baru lepas menyelak kembali buku yang dibeli beberapa tahun lepas ni. Before aku cerita pasal buku ni, meh aku cerita dulu macam mana aku boleh terbeli buku ni. Aku tertarik nak beli buku ni sebab aku terbaca salah satu artikel penulis ni Eddie Rosyadie Mohd Samsury dalam majalah mingguan wanita. Cara olahan dia sangat menarik. So aku decide untuk cari buku ni.


Gambar adalah curian dari pokcik gugel..
Setelah membelek isi kandungan ni, ada beberapa topik yang aku amat suka didalamnya. Dan, salah satu darinya adalah "jangkaan tahun kahwin".. Sebelum dapat menjangka tahun perkahwinan ni, kita kena kira dulu tarikh lahir kita seperti contoh di bawah.


Selepas dah dapat jadual seperti diatas, untuk mendapatkan tahunnya perlu mengikuti step di bawah.


Jika kiraan dibuat adalah untuk lelaki, rujuk nombor yang bertanda "B" sahaja.

Jika kiraan dibuat adalah untuk wanita, ada 3 pilihan tahun. Cara kiraannya adalah,

1. A+B = ?
2. B+C = ?
3. A+C = ?

Bagi contoh diatas dimana kiraan adalah untuk diri aku sendiri, adalah seperti ini:
1. 7+7 = 14 - 1+4 = 5 (2012)
2. 7+4 = 11 - 1+1 = 2 (2009)
3. 7+4 = 11 - 1+1 = 2 (2009)

Ini bermakna jangkaan kahwin pada tahun 2009 telah berlalu, jadi aku perlu menantikan untuk tahun 2012. Macam mana nak tau digit dan tahun tu? Nanti jap aku salin dari buku ni ye.

Tahun  Digit
2008 = 1
2009 = 2
2010 = 3
2011 = 4
2012 = 5
2013 = 6
2014 = 7
2015 = 8
2016 = 9
2017 = 1 (setelah habis sehingga 9, tahun seterusnya hendaklah dimulakan dengan 1-9 semula)

Amacam?? Ade paham tak macam mana nak main kira-kira ni? Hopefully paham la ye. Kalau tak paham gak, sila la beli buku "Cinta Jodoh Dan Perkahwinan" ini. Sangat menarik..


Nota kaki : untuk kawan-kawan terdekat, ada yang aku dah tolong kira kan..
Nota Bulu Kaki : Sesapa yang dah kahwin tu, jangan pulak korang buat pengiraan untuk kahwin kali kedua. Naya nanti..

2 comments :

ZuRa said...

errkkk... pening jap... ayakkk..

LuLu BO0Latt said...

sila kira hokai...